Pressemeddelelse / Naturen kalder

Naturen kalder

Pressemeddelelse 13/04/2023

NATUREN KALDER

At tage på weekend, drage på landet eller lade op i sommerhuset – tre betegnelser for samme aktivitet. Det er netop, hvad et kreativt, københavnsk par gør, når de forlader Nørrebro for at lade batterierne op i deres hus på Møn. Et åndehul, hvor de vitterligt har inddraget naturen i deres indretning, da de har valgt gardiner med motiver af både flora og fauna i farvestrålende nuancer af de fire årstider på en base af gul som solen og turkis som vandet.

Huset er ganske spartansk indrettet, da ejerne er omgivet af kulisser og rekvisiter i deres daglige virke. Derfor indeholder huset kun de gænge fornødenheder, så oplevelsen af utæmmet natur ikke spoleres. Det er også årsagen til, at de har valgt gardiner med lige så eventyrlige motiver som dem, naturen byder på ude på den anden side af vinduerne.

Ud over at skabe liv i de store og næsten nøgne rum har tekstilerne også en praktisk funktion, da de forhindrer rummene i at blive iskolde om vinteren og ulideligt varme om sommeren.

TILPASSET HÅNDVÆRK

Stillings opgave har været at udvælge de rette stænger og valse dem, så de mange meter tekstil kan køre ubesværet fra den ene ende af rummet til den anden. Det betyder, at de 35 meter skinner er tilpasset rummets hjørner og ophængt med et beslag, der kan bære de mange meter. For ikke at lade AP 9001, som skinnerne hedder, syne, er de sprøjtelakeret i samme hvide nuance som væggene.

Siden 1949 har Stilling været helt fremme i udviklingen af skinner og tilbehør til gardiner, og de ved, at det kan være en umulig opgave at styre tekstiler, der flagrer for vinden, når dørene åbnes. Derfor har de udstyret gardinerne med en såkaldt wavebille, der forhindrer gardinerne i at flagrer for vinden, når dørene åbnes.

En wavebille er en lille, praktisk mekanisme, der sættes rundt om de yderste glidere på skinnen og forhindrer vinden i at tage fat i dem. Det betyder, at gardinerne selv på en meget blæsende dag bliver hængende fuldstændigt stille.

ILLUSION

Parret har hele tiden haft for øje, at naturen på Møn skulle have deres fulde opmærksomhed, men efter en vinter i det øde landskab, hvor lyset allerede forsvinder tidlig eftermiddag, kontaktede de Vang Stensgaard for at bede dem om at skabe et ”scenetæppe”, der kunne illudere naturen. Det fik de i form af farverige kronblade, grønne gevækster og flyvende fugle – en sand skærsommerdrøm.

Stilling har udført opgaven i samarbejde med Vang Stensgaard. Hvor det danske familiefirma har fremstillet og monteret skinnerne, har Anja Krag Vang og Mia Stensgaard produceret gardinerne til cottagen på Møn.

PRODUKTINFORMATIONER

AP 9001, fra DKK: 937,- (100 cm), speciallakering fra DKK 125,- pr. meter.

PRESSEKONTAKT

Pressehenvendelser modtages gerne til:

Jakob Hundborg v/Replique
jh@replique.dk