Skip to main content
Inspiration / Ambassadors / Hjemme hos designer Majbrit Weidemann
Ambassadors

Hjemme hos designer Majbrit Weidemann

Majbrit Weidemann

HJEMME HOS

DESIGNER MAJBRIT WEIDEMANN

Foto: Maja Karen Hansen

’MIT SOVEVÆRELSE FØLES SOM EN HOTELSUITE OG MIN STUE ER BADET I FLORLET STOFLIGHED’

I Københavns Nordvest-kvarter står ’Klaverhuset’, et nybygget lejlighedskompleks, placeret i umiddelbar forlængelse af den klassicistiske industribygning, der huser Juhl-Sørensens klaverbutik. Det eneste sted i Norden, hvor man kan købe de ikoniske Steinway flygler.

Klaverhusets gule teglsten og kviste i sort metal står som en arkitektonisk homage til matriklens industrihistorie. Det bærer vidne om, at her er tale om alt andet end et typisk lejlighedsbyggeri. Og netop i Klaverhuset – på øverste etage naturligvis – er designer og brandingekspert Majbrit Weidemann for nylig flyttet ind med sin mand og parrets to teenagedøtre. Blot et stenkast fra deres gamle nabolag på Frederiksberg, men noget helt andet, end parret er vant til.

”Jeg har egentlig aldrig set mig selv bo i et nybyggeri. Jeg er inkarneret Københavner og har en udtalt kærlighed til herskabelighed, høje stuer og stukloft. Derfor overraskede det mig faktisk, da jeg faldt over netop denne nybyggede perle. Med sin unikke stil, materialevalg og håndværk minder den mere om den måde man byggede på før alting blev standardiseret og økonomiseret,” fortæller Majbrit Weidemann.

Men de nye rammer, hvor der er kræset for hver en detalje, sætter samtidig barren højt for boligindretningen. Og med Majbrits baggrund indenfor mode, interiørstyling og æstetik, er kun det bedste godt nok.

HS 1515 / Palladium

GARDINERNE KOM FØRST

Det første Majbrit satte i værk til det nye hjem, var bestilling af helt nye gardiner. Én af de bedste elementer I parrets tidligere hjem var de lange stofgardiner, der dannede en taktil ramme om hvert et rum. Og da de gamle gardiner forblev i det gamle hjem, betød en ny lejlighed derfor også nye gardiner.

”Jeg følte at de sorte vinduesrammer og den stringente arkitektur krævede noget blødgørende, noget taktilt – noget, der tilføjede tekstur. Ikke desto mindre ønskede jeg at bibeholde det smukke lysindfald og samtidig integrere gardinerne som en organisk del af indretningen i stedet for blot en funktionel tilføjelse. Vores udsigt fra lejligheden er enestående, så det var afgørende, at gardinerne ikke skulle føles som en barriere, men derimod lade udsigten passere igennem dem,” fortæller Majbrit.

Men en funktionel tilføjelse måtte Majbrit også hurtigt sande, at der var behov for. De imponerende, sortrammede gulv-til-loft-vinduer og skydedørspartier ud mod altanen, lader nemlig både solen og varmen strømme ind i lejlighedens stuer.

”Her bliver hurtigt varmt om sommeren, hvis man ikke kan skærme lidt af. Og jeg har kunst på væggene og møbler, som jeg gerne vil beskytte mod solens UV stråler.”

Stilling skinner hos designer Majbrit Weidemann
Stilling HS 1515 skinner hos designer Majbrit Weidemann

ISBLÅ TEKSTILER PÅ DECOSKINNER I ‘PALLADIUM’

Når Majbrit arbejder med boligstyling, bruger hun altid moodboards som værktøj. O  på moodboardet for lejligheden var de nye stuer badet i blødt lys fra lette, isblå gardiner, der dansede hen over gulvet i vinden fra den åbne altandør. Tekstilet skulle være fint og organisk i udtrykket. Isblåt men uden at tone aqua. Længden skulle afpasses så bunden svævede over gulvet. Syningen skulle være med blindsting. Toppen med wavebånd og ikke rynk. Bunden med vægtbånd og overlock. Man går vel op i detaljerne.

Det endelige valg af stof faldt på tekstiler fra svenske Almedahls af serien ’Shine’. Og så er der lige dét med gardinskinnen. En sådan løsning kunne umuligt hænges op på en anonym hvid gardinskinne, men råbte nærmest i stedet efter en skinne, der turde stå frem. Så for at komplimentere tekstilets fine vævning, dykkede Majbrit direkte ned i Stillings eksklusive HORISONT™ kollektion. Den indeholder de fineste metaller og finishes, såsom messing, krom og ædelstål.

Stilling skinner i Palladium metalfarve hos Majbrit Weidemann
Close up gardiner og sofa

”Den unikke kvadratiske gardinskinne hænger elegant fra loftet på et yderst æstetisk kubeformet beslag, som skaber et luftigt udtryk mod loftet og samtidig fremhæver skinnens tilstedeværelse som en integreret del af indretningen, snarere end blot en praktisk ophængning af gardinet.”

MATCHER LEJLIGHEDENS ARKITEKTUR

Valget faldt på vores kvadratiske decoskinne, HS 1515, udført i den specielle metalfarve ’Palladium’. Den blev monteret på 15 mm kubiske nedhæng, for at skabe en både let og grafisk installation.

”Lejlighedens arkitektur er grafisk og stringent med betonmaterialer og sort metal, og derfor var HORISONT™ decoskinnen det perfekte match. Den unikke kvadratiske gardinskinne hænger elegant fra loftet på et yderst æstetisk kubeformet beslag. Det skaber et luftigt udtryk mod loftet og samtidig fremhæver skinnens tilstedeværelse som en integreret del af indretningen, snarere end blot en praktisk ophængning af gardinet.”

”Jeg besluttede mig for Palladium-farven, da den komplementerer de isblå gardiner på en måde, der fremhæver både skinnens farve og gardinets nuance. Samtidig udgør skinnerne en smuk detalje i den samlede indretning og harmonerer med de øvrige metalaccenter.”

Kun få forskellige metaller pryder lejlighedens interiør, hvor bl.a. stålbordpladen i køkkenet og egetræsmøblerne i spisestuen er nøje udvalgt for deres samspil. Og det samme gælder naturligvis gardinskinnen.

”Stuens skarpe linjer, rå betonelementer og sorte metal møder en kontrast i møblernes bløde, afrundede former og det varme egetræsgulv. Alt sammen indhyllet i et væv af isblå stoflighed. Der er en gennemgående rød tråd i valget af materialer og jeg er særligt begejstret for samspillet mellem gardinskinnens farve og vores møbler i røget egetræ.”

PERFEKTE WAVEGARDINER

“For mig var det virkelig vigtigt, at gardinernes kerneudtryk – bølgerne – fremstod så perfekte og sekventielle som muligt. Som et grafisk kunstværk der gentager sig selv igen og igen.”

Derfor blev både tekstiler og gardinskinner bestilt med Stillings ’Perfect Wave’ teknologi, der sikrer at gardinet fremstår med perfekte bølger. En teknologi, som Stilling har været med til at pionere og udvikle til et punkt, hvor det i dag er blevet den klare præference for gardinudtryk.

Opskriften til de perfekte wavegardiner ligger tildels i syningen af tekstilet. Istedet for at anvende det klassiske rynkebånd, syer man gardinets top med det specielle wavebånd, som giver tekstilet dets bløde og bølgede udtryk.

For at bølgerne ikke trækkes flade på skinnen og får den perfekte runding, udstyres gardinskinnen med waveglidere. Glidere, der sidder sammen på en snor – som sikrer, at alle bølger forbliver fuldstændig ens i størrelse og udtryk.

Slutteligt afpasses gardinet med wavebøjler og wavestoppere, der sikrer at kanterne folder perfekt uden at flade ud eller miste form.

wavegardiner fra stilling hos designer Majbrit Weidemann
Perfekte wavegardiner

HOTELGARDINER I SOVEVÆRELSET

I soveværelserne har Majbrit valgt at lave to-lags gardiner – også kaldet ’hotel gardiner’ i folkemunde. De består af et let semi-transparent gardin inderst mod vinduet for at skærme for indkig, og et tættere gardin yderst for at blokere for dagslyset.

”Jeg går altid tidligt i seng og står tidligt op, men vil også gerne selv bestemme, hvornår jeg vågner. Når der er teenagere i huset, er det ubestrideligt nødvendigt at kunne styre lyset. Deres rytme følger jo ikke altid vores,” smiler Majbrit.

Gardinerne til soveværelset er valgt for deres taktilitet. Med en præcis idé om hvad hun ledte efter, fandt Majbrit perler i en serie af tætvævede uldtekstiler.

”Jeg var faktisk en anelse nervøs for om det ville give et tungt udtryk med de tykke tekstiler i henholdsvis sorte og grå nuancer, da det er små soverum, men det fungerer rigtig godt. Det tilføjer en subtil dybde til rummene – en dybde, der nærmest får dem til at virke større.”

Det silkefine og matte undergardin er lavet af genanvendt co-polyester, og har lige præcis nok gennemsigtighed til, at man kan ane verden udenfor, uden at naboerne kan kigge ind.

”Soveværelset er fuldstændig transformeret efter at jeg har fået mine nye gardiner. De to lag gardiner og den totale kontrol over lyset som følge gør, at mit soveværelse føles som en hotelsuite.”

AP 1121 / Sort

GRAFISKE GARDINSKINNER

”Da gardinerne hænger inde i selve vinduesrammen, gav det perfekt mening at skinnerne blev valgt i matsort og monteret helt tæt op i rammen. Ikke fordi de ikke måtte ses, men fordi det skaber en harmoni mellem elementerne i vinduet”, forklarer Majbrit.

Til at skabe Majbrits hotel gardiner anbefalede Stillings teknikere at bruge den elegante AP 1121 gardinskinne. Skinnen opfylder nemlig både det funktionelle behov, da bæreevnen både egner sig til de lette undergardiner og til de tunge uldgardiner. Og også det æstetiske behov. Skinnen findes nemlig som standard i sort og de for-borede monteringshuller betyder, at den kan monteres helt tæt på loftet, uden behov for at bruge beslag.

”Uldgardinerne og AP 1121 skinnens grafiske udtryk smelter sammen til en form for vægmonteret møbel. Det skaber en ganske særlig følelse af tekstur i kontrast til det kølige, rå beton og den mørke metalæstetik. Det er næsten som at tage et tæppe på, det skaber en følelse af ro.”

Sorte grafiske gardinskinner hos Majbrit Weidemann
Hotelgardiner hos Majbrit Weidemann

Majbrit og hendes mand har hver sit område på hjemmekontoret, som bruges flittigt af dem begge. Også her er AP 1121 i sort monteret inde i vinduesrammen. Men modsat soveværelserne bærer den her et florlet tekstil, som skærmer for indkig men samtidig giver plads til lyset og udsigten. Wavegardinernes subtile lysegrå nuance spiller smukt sammen med det rustikke look i rummet og kombinerer funktion og æstetik på smukkeste vis.

”Jeg må bare konstatere at alle mine nye gardiner er blevet præcis som jeg havde håbet. Mit soveværelse føles som en hotelsuite, mit kontor er indbydende og funktionelt og min stue er badet i florlet stoflighed. Jeg elsker det.”

OM MAJBRIT WEIDEMANN

Majbrit Weidemann er uddannet designer har en master i psykoterapi og ledelse. Gennem en lang karriere indenfor mode, interiør, branding og marketing, har hun specialiseret sig i at skabe brandværdi for livsstilsbrands gennem designdrevet kommunikation og konceptudvikling.

Hendes passion for æstetik og kreativt udtryk afspejles ikke kun i Majbrits valg af profession, men også i de nøje udvalgte elementer, der pryder hendes eget hjem.

Majbrit arbejder som CMO hos det ikoniske børneskos brand, Bundgaard Sko.

MERE INSPIRATION –
LÆS VORES STORIES